maandag 19 januari 2015

Comfort-food: Macaroni kaas-hesp

Vandaag, de 3de maandag van januari, wordt beschouwd als de meest deprimerende dag van het jaar aka Blue Monday. En dat was ook helemaal waar in mijn geval!

Wakker worden om 5u30 door zoonlief....
Hele ochtend een peuter met een ochtendhumeur...
Anderhalf uur onderweg zijn naar het werk...
Sneeuw...
Grijs...
Bleh...

You get the point!

Toen ik thuis kwam had ik echt nood aan iets hartigs en lekker vullend, een goede macaroni met kaas en hesp dus. Voor mijn macaroni maak ik gebruik van een tradionele bechamel saus als basis voor mijn kaassaus. Ik huiver van de recepten waarin kaassaus gelijk staat aan wat kaas smelten onder je pasta. Een bechamelsausje maken is zo makkelijk eens als je het principe snapt en kan gebruikt worden als basis saus voor over groentjes zoals bloemkool, vis, kaassaus enz...



Wat heb je nodig (voor 4 personen):

350gr macaroni
200gr hesp, in blokjes gesneden
30gr boter
40gr bloem
500ml melk
150gr geraspte kaas
peper
zout
cayennepeper, optioneel spaghetti kruiden

How to:

Kook je pasta gaar in lichtgezouten, kokend water.
Smelt je boter in een steelpannetje op een laag vuur. Roer de bloem erdoor. Je bloem en boter zal klonters vormen. Blijf roeren totdat het mengsel een beetje droogt (zo voorkom je een bloemige smaak in je saus).
Voeg stelselmatig de melk toe en roer goed door om klonters te voorkomen. Laat de saus licht indikken door even op te laten koken.
Voeg als laatste de kaas toe en kruid met peper, zout en cayenne peper. Indien je vindt dat de saus wat te dik is, giet je er nog een scheutje melk of water van de pasta bij.
Voeg je hespblokjes toe en roer de saus onder de pasta.
Smakelijk!

Je kan altijd groentjes toevoegen zoals spinazie, prei, enz...Ook kan je de ham vervangen door spekblokjes, de pasta even kort gratineren onder de grill,....de mogelijkheden zijn eindeloos!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen