dinsdag 3 februari 2015

Soep met ballen!

 
Het recept zei balletjes van 1,5cm diameter. Nu ben ik niet de meest subtiele persoon, en zijn mijn 1,5 centimeters groter dan de gemiddelde persoon. Ik weet het niet, ineens waren mijn balletjes echte ballen geworden. Dus bij deze soep met BALLEN. Geen gewone ballen, maar kip-chorizo ballen. De pittigheid van de chorizo past perfect bij de kruidige, mildheid van deze paprikasoep. Goedgekeurd door zoon- en manlief. Ja deze is echt een winnaar.
 
En te bedenken dat deze soep bijna in de vuilbak was beland. Net op het moment dat ik de soep wou mixen in mijn blender, bedacht ik me dat de blender verkeerd op de basis stond. En toen ik met de blender draaide, om hem juist in de basis vast te klikken, kwam het onderste gedeelte van de blender-kom los. Resultaat, overal paprika stukjes en de bouillon drupte van mijn keukenkastjes af. Gevloek weergalde door de keuken want ik voelde aan mijn kleine teen dat deze soep wel eens zeer lekker kon zijn geweest. Dus, wat doe je dan? Je verzamelt alle stukjes paprika van je aanrecht, giet er nieuwe bouillon bij en mixen die handel! Uiteindelijk is het dus nog allemaal goed gekomen, gelukkig! Buiten de buitensporige proporties van de balletjes,...euhm ballen dus!
 
 
Wat heb je nodig (voor 6 personen)
 
2 uien
4 rode paprika's
1 liter kippenbouillon
1 theelepel curry
1 theelepel paprikapoeder
peper
zout
1 eetlepel kruidenkaas
1 eetlepel olie
 
Voor de balletjes
150gr chorizo
250gr kippengehakt
1 ei
100gr paneermeel
peper
zout
1 eetlepel olie
 
Hoe doe je het
 
Snij de uien en paprika in grove stukken en stoof aan in de olie. Kruid met de curry en paprikapoeder. Voeg na 5 minuten de kippenbouillon toe en laat 20 minuten pruttelen. Mix zeer goed, breng terug aan de kook en voeg de kruidenkaas toe. Laat 1 minuut doorkoken en kruid af met peper en zout.
 
Voor de balletjes, snij je de chorizo in kleine stukjes (of kan je hem misschien ook wel in een keukenrobot hakken met het kippengehakt). Meng met het ei, kippengehakt, paneermeel, peper en zout. Als je mengsel nog te nat is, voeg je best wat paneermeel bij. Vorm balletjes van gewenste grootte en bak ze aan in een lepel olie in een grote pan. Ze hoeven niet helemaal gaar te zijn. Gooi de balletjes in de soep en laat kort verder garen.
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen