dinsdag 29 december 2015

Stoofpotje van kip en kerrie

Ik heb veel kookboeken, echt heel veel. Ik kan het gewoon niet laten...de foto's, de bijhorende verhalen, de ideeen, ik vind het gewoon zalig om in te bladeren. Vooral de boeken van Jamie Oliver vind ik super lectuur.
 
Maar echt eruit koken, dat gebeurt zelden. Ofwel bevatten de recepten teveel of moeilijk vindbare ingredienten, of weet ik dat het niet in de smaak gaat vallen bij onze kleine man aan tafel, of past het gewoon niet in een dagdagelijkse keuken.
 
Wat ik tegenwoordig wel een goede bron voor keuken inspiratie vind, zijn de kookblaadjes die je in de supermarkt vindt. Iedere supermarktketen brengt nu wel maandelijks een foldertje uit met leuke receptjes waarvan je weet dat je de ingredienten ten minste in de winkel kan vinden.
 
Dit recept komt uit het blaadje van de Spar, Peper en Zout, en viel hier bij iedereen in de smaak.
 
Voor 3 personen
 
400gr kipfilet in blokjes
1/2de ui, versnipperd
1/2de appel, in dunne schijfjes
3 schijven ananas uit blik in kleine blokjes
1 theelepel curry poeder
200ml kokosmelk
100ml room
150ml kipbouilion
peper
zout
kipkruiden
sambal
klontje boter
 
- Smelt de boter in een kookpot en stoof de kippenblokjes aan. Kruid ze met kippenkruiden en haal ze uit de pot als ze goudbruin zijn. Ze hoeven nog niet helemaal gaar te zijn.
- Stoof de appel, ui en ananas aan in de pot waar de kippenblokjes in hebben gezeten. Voeg de curry toe en laat meestoven.
- Bevochtig met de kipbouillion, kokosmelk en room. Voeg de kipblokjes terug toe en laat op een klein vuur ongeveer 20 minuten pruttelen.
- Kruid af met peper, zout en sambal voor een beetje pit. Serveer met basmati rijst.
Smakelijk!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen