Tiramisu, de koningin onder de desserts

Het dessert, oohhh het dessert...waar moet ik beginnen? Daar draait het voor mij om. Een restaurant is in mijn ogen maar zo goed als de desserten-kaart. Altijd laat ik wel een gaatje over voor een goed dessertje. Maar een slecht dessert daarentegen kan voor mij een hele menu de das om doen...zonde...
Ik kan me nog levendig de samenstelling van mijn menu voor mijn vormsel herinneren toen ik 12 jaar oud was. Een zeer uitgebreide 7-gangen menu, omdat ik toen al een giga foodie was, maar ik moest en zou nog een volwaardig dessertbuffet hebben. De restauranthouders zagen dit echt niet zitten, ze zouden zoveel moeten weggooien van het buffet na zo een zware menu. Niets was minder waar, de geflambeerde flensjes waren al op voordat alle gasten een eerste ronde rond het buffet hadden gehad, en op het einde waren alle schotels leeg. Het zegt veel over de kwaliteit van het restaurant, maar ook over mijn familie, een groep echte bourgondiers/foodies! 

Een goed dessert moet voor mij niet ingewikkeld zijn. Ik ben al gelukkig met een goede chocomousse of deze zalige tiramisu! Dit recept leunt bij mijn weten heel dicht tegen de echte traditionele tiramisu dus geen slagroom, geen chocolade, geen speculaas (al is een tiramisu met speculaas ook de max!).
Dit recept is eigenlijk super makkelijk en binnen 10 minuten klaar. Geen excuus meer om je gasten niet te verwennen, of jezelf gelijk ik heb gedaan.


Wat heb je nodig (4 personen):

150ml koffie, afgekoeld
30ml amaretto 
2 eieren
30gr suiker
250gr mascarpone
12 vingerkoekjes of boudoirs 
1 theelepel cacao

Hoe doe je het:

Scheid de eieren, bewaar de eiwitten in een vetvrije kom. Klop de eidooiers op met de suiker tot het een lichtgele kleur krijgt. Voeg de mascarpone toe en klop los. Voeg eventueel een scheutje amaretto toe. Klop de eiwitten stijf. Spatel ze onder het mascarpone mengsel.

Voeg de overige amaretto toe aan de koffie. Dop de vingerkoekjes in het koffiemengsel en verdeel de koekjes over 4 individuele glaasjes. Verdeel het mascarpone mengsel hierover. Bestrooi met cacao-poeder. Liefst een nachtje laten opstijven in de koelkast, maar direct opeten kan ook!

Tips: verwissel de amaretto in de mascarpone eens door advocaat, of de vingerkoekjes door speculaas!

Reacties