Mini cheesecakes

Deze mini cheese cakejes zijn ideaal voor een klein hongertje, als vieruurtje of tijdens een lekkere high tea. Plus hun klein formaat zorgt ook voor minder calorieën dan de grote tegenhanger (Ik maak het mezelf maar wijs hoor, want stiekem eet ik er 2 per dag omdat ze zo lekker zijn).

Ja,...al dat bakken, dat kruipt helaas op je heupen. Zoals elke gemiddelde vrouw sla ik om de zoveel maanden weer eens een slag met de weegschaal. Dan haal ik weer een heleboel gezonde dingen in huis en duik ik in mijn oude Weight Watchers receptenboek en kook ik 4 weken super gezond...om dan weer stilletjes terug te glijden in mijn oude, Bourgondische eetpatroon. OK, we hebben eigenlijk al alle take-aways en tripjes naar de frituur al een jaar grotendeels uit ons repertoire geschrapt. De friteuse in huis is vervangen door een actifry, en in de snoepkast zit er geen grote zak chips meer maar meestal een klein zakje zoutjes. Kleine man zorgt dan weer voor genoeg lichaamsbeweging. Maar toch, ik zweer het, ik moet maar kijken naar een gebakje en er vliegt 1kg erbij op mijn heupen.

Achja, een mens moet over iets kunnen klagen....waren we niet over cheese cake bezig?


Wat heb je nodig (voor 9 stuks)

10 Oreo koekjes
30gr boter, gesmolten
300gr mascarpone
100gr roomkaas
50gr suiker
Sap van halve citroen
50gr chocoladedruppels
1 eetlepel bloem
2 eieren

Hoe doe je het?
  • Verwarm de oven op 180 graden.
  • Verkruimel de Oreo koekjes en vermeng hieronder de gesmolten boter. Meng goed. Neem een cupcake bakvorm en leg 9 papieren vormpjes erin. Verdeel het Oreo mengsel over de vormpjes en druk goed aan met een klein theelepeltje. Bak de bodem ongeveer 5 minuten.
  • Meng voor het kaas mengsel de eieren met suiker tot een luchtig geheel. Voeg de mascarpone en de roomkaas toe. 
  • Doe het citroensap, de bloem en chocolade eronder. 
  • Verdeel over de 9 bodempjes. Bak eerst op 180 graden voor 10 minuten, verlaag dan de temperatuur naar 150 graden en bak nog 20 minuten. 
  • Laat afkoelen in de oven en dan vervolgens enkele uren in de koelkast. 
  • Werk af naar keuze (frambozen, cacao, rodevruchten coulis, of zoals ik met een schijfje manderijn en een toef slagroom!)


Reacties

  1. Ssssst Elke...het D-woord (van dieten ofcourse) past niet bij je superlekkere receptje hier, hmmm! Helaas, ook ik heb bij mijn geboorte een klevertje op mijn heupen gekregen met de vermelding "alles wat in de mond gaat komt hier terecht"..en zo ben ik ook al jaren WWaddict. Nu even wat minder dan een tijd geleden, maar het is tijd dat ik dat programma es bovenhaal hihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ssssst Elke...het D-woord (van dieten ofcourse) past niet bij je superlekkere receptje hier, hmmm! Helaas, ook ik heb bij mijn geboorte een klevertje op mijn heupen gekregen met de vermelding "alles wat in de mond gaat komt hier terecht"..en zo ben ik ook al jaren WWaddict. Nu even wat minder dan een tijd geleden, maar het is tijd dat ik dat programma es bovenhaal hihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een enthousiasme he...2x hetzelfde posten, ben ik fan of ben ik fan? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten