Speculaas cupcake met witte chocolade botercreme


Nu haalde ik 2 weken geleden bij onze plaatselijke bakker, die eigenlijk niet zo sterk is in patisserie, toch wel een lekker taartje uit per toeval voor Valentijn. Een biscuit gevuld met een soort luchtige botercreme, overgoten met witte chocolade en een laagje speculaas kruimels.
 
Nadat mijn zoon professioneel het taartje grotendeels had verslonden en over het salontafeltje had gespreid, kon ik toch nog een paar hapjes meepikken en was ik toch wel in de wolken van de combinatie speculaas - witte chocolade. Daarom verwerkte ik deze combinatie in mijn cupcakeje deze week. Helaas bleek onze speculaaspasta op te zijn, en ook speculaaskruiden had ik niet in huis, dus heb ik me moeten behelpen met gemalen speculaaskoekjes.

Maar het resultaat was zeker niet slecht...
 
Voor 12 cupcakes
 
200gr bloem
150gr suiker
1 theelepel bakpoeder
snufje zout
180ml melk
60ml plantaardige olie
1 ei
10 kleine speculaaskoekjes, verkruimeld OF 2 eetlepels speculaaspasta OF 1 theelepel speculaaskruiden
 
100gr boter
100gr roomkaas
50gr bloemsuiker
60gr witte chocolade, gesmolten
speculaaskruimels
 
Meng de droge ingredienten (bloem, suiker, bakpoeder, zout) onder elkaar en voeg de natte ingredienten (olie, melk, ei) toe.
Spatel de speculaaskruimels of speculaaskruiden of speculaaspasta eronder
Verdeel het mengsel in een muffin tray en bak in een voorverwarmde oven, 180C voor 20 minuten.
Laat afkoelen.
 
Voor de frosting:
Klop de boter mals met de suiker
Voeg de roomkaas en de gesmolten chocolade toe en meng kort
Verdeel over de afgekoelde cupcakes
Versier met speculaaskruimels
 
 
Terwijl ik dit recept uittyp, valt me tebinnen dat ik wel nog speculaaskruiden ergens achter in mijn kast heb staan, nondeju!!

Reacties