Thaise pompoensoep

Dit jaar hebben we voor het eerste pompoenen kunnen oogsten uit ons moestuintje, hoera!
Met onze 4 lekkere flespompoenen ben ik dus al 2 weken pompoensoep aan het maken omdat ik niet bepaald genoeg inspiratie heb voor iets anders ermee te maken, oeps!
Deze thaise pompoensoep is dan ook mijn manier om wat smaakvariatie in het soepaanbod deze maand te brengen.

Ik werk deze soep af met wat lenteui, spekjes en cashewnoten omdat hij toch wel nood heeft aan een beetje een beet voor het geheel in de mond te breken (hoe plastisch, maar ik weet niet hoe het anders te zeggen...proberen dus!)

Voor 8 porties

1 flespompoen
2 wortelen
1 ui
1 eetlepel rode curry
1 blik (400ml) kokosmelk
1 blik gepelde tomaten
800ml groentenboullion
peper
zout
1 eetlepel currypoeder
1 eetlepel olie

voor de afwerking
4 snedes ontbijtspek
2 lenteui
handvol cashewnoten

Verwarm de olie in een grote ketel.
Snij de pompoen, wortelen en ui in hapklare stukken en stoof ze aan in de olie.
Als de groenten zijn aangestoofd (ongeveer 5 minuten), voeg de rode curry en de currypoeder toe en laat kort meestoven.
Blus met de gepelde tomaten en de groenteboullion.
Laat het geheel nu ongeveer 45 minuten stoven totdat de groenten gaar zijn.
Voeg nu de kokosmelk toe en mix de soep tot een glad geheel.
Kruid bij met peper en zout.


Bak het ontbijtspek knapperig in een pannetje en versnipper.
Snij de lenteuitjes en de cashewnoten in kleine stukjes.
Schep de soep uit en verdeel het spek, lenteuitjes en cashewnoten over de soep.
Smakelijk!



Reacties