Zwarte Woud cupcakes

Al een dik maandje ben ik terug aan de slag! Wat een verandering!
Ik kom terug 'onder de mensen'...
Ik loop niet meer hele dagen rond in kleren met groente-,fruit-,snot-pap...
Ik kan soms eens helemaal alleen naar het toilet gaan...
 
Maar ik moet nu ook het huishouden proberen te organiseren rond m'n werk...
Eten proberen op tijd klaar te hebben, of vooruit, zodat de mannen alvast kunnen eten als mama nog niet thuis is...
Ik moet soms een oogje dichtknijpen als ik de wasmand zie overstromen maar de oudste ook vraagt om nog maar eens de Bumba puzzel samen te maken...
 
En, ik zet m'n oventje niet meer zo vaak aan...er komt al eens vaker een gewone doordeweekse groenten-aardappelen-vleesje op het bord, of er wordt al eens sneller een frietje gehaald...
 
Toch moest het vandaag eruit, die bakkriebel!
 
Dus maakte ik deze Zwarte Woud cupcakes met een lekkere kersenvulling!
 
Voor 12 stuks
 
Voor de cupcakes
140gr bloem
1 theelepel bakpoeder
50gr cacao
180gr suiker
60ml plantaardige olie
60ml melk
1 ei
120ml afgekoelde koffie
 
Voor de vulling
1 bokaal krieken of kersen op eigen sap
50gr suiker
2 eetlepels maizena of maiszetmeel
 
Voor de botercrème
125gr boter
125gr banketbakkersroom of instant pudding
60gr bloemsuiker
scheutje vanille extract
 
Voor de afwerking
wat sap van de kersen
handvol chocolade schavelingen
 
 
Verwarm je oven op 180C.
Meng alle droge ingrediënten voor de cupcakes in een grote kom. Voeg alle natte ingrediënten bij elkaar. Meng de natte ingrediënten onder de droge en roer 1 minuut krachtig alles onder elkaar. (NIET langer want dan krijg je taaie cupcakes).

Vul een cupcake bakvorm met papieren vormpjes en vul je vormpjes met het deeg tot ongeveer 3/4de.
Bak in de oven voor ongeveer 20minuten. Je kan testen of je cupcakes gaar zijn door er kort met een tandenstoker in te prikken. Komt deze er zuiver uit, zijn je cupcakes gaar. Blijft er wat deeg aanhangen, nog een minuutje extra in de oven laten! Laat afkoelen op een rekje.
 
Verwarm de kersen samen met de suiker in een steelpannetje tot aan het kookpunt. Los de maizena op in wat koud water en voeg aan de kokende kersen toe.
Laat kort inkoken tot een gebonden gelei en laat vervolgens goed afkoelen!
 
Voor de botercrème, klop de boter met de suiker met een mixer luchtig, dit duurt ongeveer 10 minuten.
Voeg de banketbakkersroom en het vanille extract toe. 
Maak met behulp van een gekarteld spuitmondje voorzichtig een groot gat in de bovenkant van de cupcake en hol hem lichtjes uit. Hou de kruimels bij.
Vul het gat nu met de afgekoelde kersenvulling en dek daarna terug af met de kruimels. Druk lichtjes aan.
 
Spuit een genereuze toef botercrème op je cupcake en werk af met wat sap van de kersen en chocoladeschavelingen.
Smakelijk!
 
 
 
PS. De liefhebbers kunnen altijd wat Kirsch toevoegen aan de kersenvulling!
 

Reacties