Foodblogswap december 2016: Sweet Chicken Salad

Tijd voor een Foodblogswapje tussen de feestdagen in! Een mens moet op sommige dagen natuurlijk ook nog 'normaal' eten...
 
Deze maand mocht ik een receptje kiezen uit de mooie blog van Joyce en Irene van Taste Our Joy.
Dit zijn echt de soorten Foodblogs waar ik met hartelust de hele receptenindex overloop om dan een heel aantal recepten in mijn Favorietenlijst op te slaan voor later te verwerken in onze weekmenu. Lekker, eerlijk, gezonde en afwisselende gerechten in een mooie vormgeving met een leuk verhaal en overzichtelijke informatie. Iets om trots op te zijn dames!
 
Naast het recept voor de overheerlijke kersencrumble en de de visrolletjes met zalm stond deze Sweet chicken salad ook hoog op het te-koken lijstje. Ik had dan ook vrij vroeg in de maand december deze salade gemaakt maar natuurlijk wegens drukte geen foto genomen. Maar hij was zo lekker en geslaagd dat ik hem gewoon nog eens gemaakt heb vandaag en dan ook met jullie deel.
 
Deze salade viel niet alleen in de smaak bij mama en papa maar ook de kindjes aten met plezier een gedeconstrueerde versie van de salade. Ik heb een paar kleine puntjes aangepast zoals het roosteren van de zoete aardappel in de oven omdat ik vind dat het net iets meer smaak geeft aan de zoete aardappel. Ook heb ik een paar lepels chilisaus aan de kip toegevoegd voor wat extra pit. We waren unaniem in ons gezin, de salade is een blijver!
 
 Voor 2 personen
 
2 grote zoete aardappelen
200gr sperzieboontjes
handvol gemengde salade
250gr kipfilet
2 eetlepels chilisaus
kerriepoeder
paprikapoeder
zout
peper
2 eetlepels olie
 
Voor de dressing
2 eetlepels mayonaise
1 eetlepel creme fraiche
1 theelepel mosterd
1 eetlepel olie
scheutje witte wijn azijn
1 theelepel honing
 
Verwarm de oven op 200°. Schil de zoete aardappel en snij in blokjes.
Kruid de blokjes met paprikapoeder, zout en één eetlepel olie.
Verdeel over een bakplaat en bak in de oven voor ongeveer 30 minuten. Roer halverwege eens door de aardappelblokjes zodat ze niet aanbakken aan de bakplaat.
 
Kook de sperzieboontjes gaar in kokend water, dit duurt ongeveer 10 minuten.
Giet af en spoel onder koud water.
Snij de kip in dunne reepjes en bak in een koekenpan met een lepeltje olie.
Kruid de kip goed met kerriepoeder, zout en peper.
Voeg als de kip gaar in de chilisaus toe alsook de sperzieboontjes.
 
Meng voor de dressing simpelweg alle ingrediënten.
Neem een grote schaal en leg op de bodem wat gemengde sla.
Dresseer daarop de kip met de boontjes.
Werk af met de zoete aardappelblokjes en de dressing.
Smakelijk!
 
 

Reacties