Eerlijkheid in een stuk appeltaart

Ik heb de laatste dagen veel nagedacht over het concept van deze blog, de boodschap die ik naar voren wil brengen, hoe me te onderscheiden van alle andere blogs die grafisch zoveel beter in elkaar zitten, die meer trendsetters zijn, die perfecte foto's nemen, die uren tijd steken in het presenteren van een gerecht....want let's be honest, daar heb ik allemaal geen tijd voor. Dus als je hier naar op zoek bent, zal ik je moeten teleurstellen. Dat ga je op deze blog niet vinden. 

Wat je wel hier kan vinden, zijn gewone, eenvoudige, maar vooral lekkere gerechten. Het zullen geen perfecte foto's zijn en ik zal ook eerlijk zijn over alle fails die me overkomen tijdens het maken van deze gerechten. Daarom, eerlijkheid boven. Ik ben niet perfect, deze blog is niet perfect, maar dat is het leven ook niet! 

En ohja, de occasionele kinderverhalen moet je er helaas ook bij nemen. Want zij zijn uiteindelijk mijn kookpubliek, mijn diehard criticasten, en deze blog is voor mij persoonlijk ook een beetje mommy-therapie. De plaats, buiten mijn keuken, waar ik mijn frustraties kan de loop geven. 

Maar komop, waar blijft nu die appeltaart!?! 

....in het motto van eerlijk zijn: Deze appeltaart was echt verrukkelijk, maar ik kreeg ze niet uit mijn bakvorm. Daarom de foto in de bakvorm (I was going for the rustic style picture...)

Voor een taartvorm van ongeveer 24cm
Voor de bodem
250gr bloem
125gr koude boter
125gr suiker
1 ei
snufje zout
1/2 theelepel bakpoeder

Voor het cakebeslag
50 gr bloem
50gr suiker
50gr boter
1 ei
snufje zout

Voor de afwerking
3 grote appels
2 eetlepels confituur naar keuze (ik nam aardbeienconfituur) 
1 eetlepel custerdpoeder of roompoeder (waar je pudding mee maakt)
2 eetlepels suiker
1 theelepel kaneel

Hoe?
  • Verwarm de oven voor op 180°C en vet je taartvorm goed in met een dun laagje boter. 
  • Mix voor de bodem te maken alle ingrediënten tesamen tot een bol deeg. Laat deze bol in folie totdat je het dient te gebruiken in de koelkast rusten. 
  • Voor de cake mix je eerst de bodem zacht. Voeg vervolgens de suiker en het ei toe. Als laatste zeef je de bloem en het snufje zout erbij. Meng alles goed om. 
  • Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij in 4'en. Je kan ervoor kiezen om sneedjes te maken aan de bolle kant van de appel, maar dat is niet persé nodig. 
  • Meng de suiker, kaneel en custerdpoeder samen.
  • Neem nu het deeg voor de bodem. Neem steeds een klein stukje deeg en druk deze in de taartvorm totdat je hele taartvorm bedekt is. Uitrollen van het deeg kost hier teveel werk en kan eigenlijk alleen als je ervoor kiest om het deeg enkele uren in de koelkast te laten rusten. 
  • Wanneer je taartvorm bedekt is met deeg verdeel je een dun laagje confituur op de bodem en vervolgens verspreid je het cakedeeg erover. Dit gaat het makkelijkst met een spuitzak. Zorg dat je voldoende cakedeeg hebt om overal een beetje deeg te verspreiden! Het lijkt erg weinig, maar uiteindelijk vullen de appels ook een deel van de taart op. 
  • Leg vervolgens de stukken appel met de bolle kant naar boven in de taart en duw goed aan zodat het cakedeeg zich een beetje verplaatst.
  • Bestrooi de taart als laatste met het suiker-kaneel mengsel.
  • Bak de taart ongeveer 45 minuten goudbruin.
  • Laat voldoende afkoelen op een rekje en "probeer" te ontvormen door de taart op een bord om te draaien. 


Reacties