Choco-twist broodjes

Op woensdagen heb ik mijn "mama-dag". Een dag dat ik dus tijd heb om rustig me-time in te plannen, mijn hobbies uit te voeren, om tot rust te komen,...
In realiteit probeer ik in die drie kinderloze uren zoveel te proppen dat ik continu van hot naar her loop. Boven poetsen, beneden opruimen, was doen, lakens opleggen, boodschappen doen,...

En dan toch kan ik het niet laten om gauw een deegje in mijn Kitchen Aid samen te mixen en daarna snel een broodje samen te flatsen.
Deze choco-twist broodjes ontstonden ook in zo een drukke woensdag voormiddag. Ze zijn geinspireerd op de choco-twist koeken van de Panos met de uitzondering dat deze zijn gemaakt uit brooddeeg en niet uit bladerdeeg. 

Voor 12 stuks 

Voor het deeg
250gr bloem
6gr droge gist
snufje zout
2 zakjes vanillesuiker
2 eetlepels suiker 
zeste van 1 sinaasappel
1 eetlepel olie
1 eetlepel boter 
125ml lauwe melk
100gr chocoladedruppels 

Voor de pudding 
250ml melk
50gr suiker
25gr roompoeder (custerdpoeder)
2 eierdooiers 

Hoe? 

  • Voeg alle ingrediĆ«nten voor het deeg samen behalve de chocoladedruppels!
  • Kneed het deeg ongeveer 10 minuten en laat dan een uur rijzen op een warme plaats. 
  • Maak in tussentijd de pudding. Verwarm de melk in een steelpannetje samen met de suiker.
  • Klop de roompeder en de eierdooiers samen met een scheut koude melk. 
  • Wanneer de melk kookt voeg je een scheut warme melk bij de roompoeder en roer goed.
  • Voeg nu het roompoeder-mengsel bij de hete melk en blijf roeren in de pudding totdat deze stevig gebonden is.
  • Laat afkoelen in een schaal, afgedekt met plastic folie. 
  • Wanneer het deeg gerezen is, rom je het uit in een grote rechthoek. 
  • Op de helft van de lange kant smeer je de pudding uit en verdeel je de chocoladedruppels. 
  • Vouw het deeg dicht, je bekomt nu een smalle, lange rechthoek. 
  • Snij het deeg in 12 korte stroken. Neem elke strook vast aan beide kanten en draai de kanten elk in voorzichtig een andere richting zodat het deeg zich opkrult. 
  • Rol het stuk opgekrult deeg in een bolletje en duw de uiteindes onder in het bolletje deeg. 
  • Leg het broodje op een bakplaat met een bakpapier. 
  • Laat de broodjes nu nog eens een uurtje rijzen. 
  • Verwarm de oven voor op 210°C en bak na het rijzen de broodjes voor ongeveer 20 minuten totdat ze goudbruin zijn. 
  • Laat afkoelen en bestrooi met poedersuiker. 




Reacties