Coffee-infused chocolate cake

Wie mij kent, weet dat ik niet van koffie hou. Ik drink het niet, ik vind het bitter zelfs met hopen suiker er in. Je kan me daar echt NIET mee bekoren. 
Maar deze chocoladetaart met koffie....deze is werkelijk perfect! Chocolade en koffie zijn sowieso al goede vrienden en deze taart heeft net de juiste balans van deze twee! 
Gecombineerd met een lichte topping van mascarpone en zure room....

Laten we vooral niet melden dat ze nog geen 24u overleefd heeft in onze koelkast. 

PS. De cake zelf is eigenlijk meer een gebakken mousse, vrij fragiel en kruimelig. Dus enige voorzichtigheid is wel aangewezen, maar in ruil ervoor krijg je veel luchtigheid in de plaats!

Voor 10 porties (springvorm van 22cm) 
150ml koffie
300gr donkere chocolade
4 eieren
150gr suiker
30gr cacaopoeder
200ml room 

voor de topping
200gr mascarpone
4 eetlepels bloemsuiker
3 eetlepels zure room 
handvol koffiebonen 

Hoe?
  • Verwarm de oven voor op 160°C. 
  • Leg in de springvorm een bakpapier en smeer de randen lichtjes in met boter. Verpak de buitenkant van de springvorm goed met folie/aluminium folie. Je gaat namelijk de taart au bain marie bakken in de oven en je wilt geen water in je springvorm! 
  • Doe de chocolade in stukjes en los op in de hete koffie. Meng goed door tot een glad mengsel.
  • Klop de eieren op. Voeg de suiker toe en klop tot een luchtige massa.
  • Voeg voorzichtig het koffie-chocolademengsel toe. 
  • Zeef de cacaopoeder erbij en spatel rustig onder. 
  • Klop de slagroom op en spatel deze als laatste onder het beslag.
  • Stort het beslag uit in de springvorm. Plaats de springvorm in een grotere pan die je dan vult met water totdat het water ongeveer halverwege de springvorm komt.
  • Bak de taart nu ongeveer 1u30min in de oven. 
  • Haal uit de oven, haal voorzichtig met een mes de zijkanten los van de springvorm en laat nu liefst zo lang mogelijk koelen (in de koelkast of op het aanrecht, ik heb deze een nachtje laten rusten). Je hoeft de taart niet persé in de pakken.
  • Haal na het rusten voorzichtig de springvorm van de taart af. Ik raad aan om de bodem gewoon te laten zitten. 
  • Klop de mascarpone los met de zure room en de bloemsuiker en spatel over de taart. Werk af met de koffiebonen.
  • Val aan!

Reacties